קליטה ושילוב של תלמידים עולים ושל תלמידים תושבים חוזרים בשנת הלימודים התש”ף

רקע

תלמידים עולים חדשים ותלמידים תושבים חוזרים בכל טווח הגילים מגיעים לישראל ממגוון גדול של מדינות במהלך כל שנת הלימודים. מערכת החינוך היא מקום המפגש של התלמידים העולים ושל משפחותיהם עם החברה הישראלית.

היערכות נכונה של בתי הספר לקליטת העולים והתושבים החוזרים תשפר את תהליכי הקליטה והשילוב שלהם יבטים הלימודיים והחברתיים ובפיתוח וביסוס זהותם היהודית  – ישראלית.

  1. 2.הגדרות
  • תלמיד עולה– תלמיד שנולד בחו”ל ועלה לישראל (לפי חוק השבות או חוק הכניסה)
  • תלמיד אזרח עולה– תלמיד שנולד בחו”ל להורים ישראלים ועלה לישראל
  • תלמיד תושב חוזר– תלמיד ששהה בחו”ל לפחות ארבע שנות לימוד רצופות (הספירה החל מכיתה א’).
  1. הנחיות וכלים להיערכות בתי הספר לקליטת תלמידים עולים ותלמידים תושבים חוזרים בקישור הבא :

https://apps.education.gov.il/Mankal/Hodaa.aspx?siduri=132

  1. הוראת העברית כשפה שנייה לתלמידים עולים חדשים בקישור הבא :

https://apps.education.gov.il/Mankal/Hodaa.aspx?siduri=132

  1. הקצאת שעות להוראת עברית כשפה שנייה לתלמידים עולים חדשים בקישור הבא :

https://apps.education.gov.il/Mankal/Hodaa.aspx?siduri=132

6.    ההתאמות בבחינות הבגרות

6.1 לצורך הגדרת הזכאות של תלמידים עולים להתאמות בבחינות הבגרות נקבעו שלוש רמות המאפיינות כל קבוצה של תלמידים, כמפורט בטבלה שלהלן:

הרמה הגדרת תלמידים עולים

ותלמידים אזרחים עולים

רמה א’ תלמיד שהגיע לישראל והחל ללמוד באחת מהכיתות א’-ג’
רמה ב’ תלמיד שהגיע לישראל והחל ללמוד באחת מהכיתות ד’-ח’
רמה ג’ תלמיד שהגיע לישראל והחל ללמוד באחת מהכיתות ט’-י”ב

 

6.2 ההתאמות הניתנות בבחינות הבגרות לתלמידים העולים בכל הרמות

א. היבחנות בשאלון לעולה החדש בשפה העברית בכתב במקצועות החובה האלה בלבד (כפי שפורסם בקובץ השאלונים והבחינות העיוני):
עברית: הבנה, הבעה ולשון (כללי, דתי, עצמאי); ספרות (כללי, דתי, עצמאי); אזרחות (כללי, דתי, עצמאי); תנ”ך (כללי, דתי, עצמאי); היסטוריה (כללי, דתי, עצמאי); תושב”ע (דתי; תלמוד; מחשבת ישראל (דתי); יהדות

ב. תוספת זמן של 25% בעת ההיבחנות בכתב

ג. התעלמות משגיאות כתיב בהיבחנות בכתב בכל המקצועות והשאלונים בשפה העברית, למעט תלמידים ברמה א’ במקצוע עברית: הבנה, הבעה ולשון

ד. הקראת שאלון הבחינה בעת היבחנות בכתב בכל המקצועות והשאלונים בשפה העברית, למעט במקצוע עברית: הבנה, הבעה ולשון

ה. שימוש במילון (כולל מילון אלקטרוני) עברית-שפת-אם/שפת-אם-עברית בכל המקצועות והשאלונים בשפה העברית בעת היבחנות בכתב, למעט תלמידים ברמה א’ במקצוע עברית: הבנה, הבעה ולשון

ו. באנגלית בבחינות בכתב: שימוש במילון אלקטרוני אנגלית-שפת-אם או שפת-אם-אנגלית; לנבחנים באנגלית ברמה של 3 ו-4 יח”ל התעלמות משגיאות כתיב; לתלמידים ברמת 3, 4 ו-5 יח”ל הקראת שאלון הבחינה.

ז. שימוש בספר תנ”ך מלא ומתורגם לשפות שונות ללא פירושים בבחינת הבגרות בתנ”ך.

ההתאמות המצוינות בסעיפים קטנים ב’ עד ה’, וכן בסעיף ז’, ניתנות גם בשאלון רגיל וגם בשאלון לעולים, אם קיים שאלון לעולים.

תוספת ניקוד

  1. תוספת ניקוד לציון השנתי על ידי בית הספר

לכלל התלמידים העולים הנבחנים בשאלוני בגרות רגילים, חיצוניים, בכתב  בשפה העברית בכל המקצועות, כולל מתמטיקה ומקצועות מדעיים (לא כולל: שאלוני עולה חדש, דו-לשוניים, שאלונים בעל-פה וכן באנגלית( תינתן תוספת נקודות לציון השנתי על-ידי בית הספר בשנתה היבחנות בבחינת הבגרות (עם הגשת הציון למשרד) כמפורט להלן, בתנאי שבמהלך ההערכה לקראת בחינת הבגרות התלמיד למד ונבחן בבחינות בשאלון הרגיל:

א. ברמה א’ תינתן תוספת של 10 נקודות.

ב. ברמות ב’ ו-ג’ תינתן תוספת של 15 נקודות.

  1. תוספת ניקוד לציון בבחינת הבגרות על ידי אגף הבחינות

לתלמידים העולים הנבחנים בשאלוני בגרות רגילים, חיצוניים, בכתב, בשפה העברית בכל המקצועות, כולל מתמטיקה ומקצועות מדעיים (לא כולל שאלוני עולה חדש, דו-לשוניים, שאלונים בעל-פה וכן באנגלית( תינתן תוספת נקודות אוטומטית על ידי המשרד לציון בחינת הבגרות, כמפורט להלן:

א. ברמה א’ תינתן תוספת של 10 נקודות לציון.

ב. ברמות ב’ ו-ג’ תינתן תוספת של 15 נקודות לציון.

  1. תוספת ניקוד בבחינת הבגרות החיצונית באנגלית

בבחינת הבגרות החיצונית באנגלית בכתב, בכל הרמות (א’, ב’ ו-ג’) תינתן על ידי המשרד תוספת של 10 נקודות לציון הסופי המשוקלל על ידי המשרד, למעט לתלמידים שהגיעו מארצות שבהן השפה הרשמית במדינה היא אנגלית. התוספת תינתן רק לציון המשוקלל, וזאת בשונה מהנאמר בסעיפים 3.4.1 ו- .3.4.2

תוספות הניקוד אינן חלות בהערכה חלופית, בהערכה פנימית ובחלק של שלושים האחוזים (ראו בסעיף 5 להלן).

  1. היבחנות בבחינות דו-לשוניות ברמות ב’ ו-ג’
    • לתלמידים עולים ברמות ב’ ו-ג’ תתאפשר היבחנות בבחינות בגרות דו-לשוניות

בכתב במקצועות החובה בבחינות לעולה: ספרות (כללי, דתי), אזרחות,

תנ”ך (כללי, דתי), היסטוריה (כללי, דתי),תושב”ע (דתי) ומתמטיקה (במבחן

רגיל), וכן במבחנים רגילים במקצועות הבחירה האלה:כימיה, פיזיקה, ביולוגיה,

מדעי המחשב, אלקטרוניקה ומחשבים, מדע וטכנולוגיה לכול ומדעי

החברה – סוציולוגיה, פסיכולוגיה ושיטות מחקר.

4.2 הבחינות הדו-לשוניות יתורגמו ל-5 שפות: רוסית, אמהרית, אנגלית, צרפתית

וספרדית. לדוברי השפות האלה תינתן אפשרות למענה בשפת האם או בעברית.

כל הבחינות הדו-לשוניות יתקיימו במועד הקיץ, ובמועד החורף יתקיימו הבחינות

רק במקצועות החובה.

  • תלמידים עולים הנבחנים בשאלון של בחינת בגרות דו-לשונית אינם זכאים

לתוספת נקודות בציון הבחינה וכן אינם זכאים להקראת שאלון או לשימוש במילון.

  1. היבחנות בעל-פה ברמה ג’
    • תלמידים הנבחנים ברמה ג’ זכאים להיבחן בעל-פה בשפה העברית בכל

המקצועות בשאלונים רגילים ובשאלונים לעולה, למעט במקצועות האלה: עברית:

הבנה, הבעה ולשון ושפות. יש מקצועות שבהם אי אפשר להיבחן בעל-פה בשל

מהותו של  המקצוע (לדוגמה בפיזיקה). על רכז המקצוע לבדוק עם המפמ”ר אם

קיימת אפשרות להיבחן בעל-פה במסגרת תחום הדעת.

  • התלמידים העולים הנבחנים בעל-פה אינם זכאיםלתוספת נקודות בציון הבחינה,

להקראת שאלון ולשימוש במילון.

הפרוט המלא נמצא בקישור הבא :

https://apps.education.gov.il/Mankal/horaa.aspx?siduri=83