כימיה 5 יח”ל

מקצוע כימיה הוא מקצוע מדעי מבוקש שמגדיל הסיכוי להצלחה ולהשתלבות בתחומי עבודה מעניינים.

– רוצה להבין כיצד העולם פועל?

– ממה הוא עשוי?

– לימודים חווייתיים במעבדה

–  סיורים מעניים בתעשייה

– לומדים להבין ליצור לפתח ולחדד את המחשבה

– לימוד מדע הכימיה עושה “ספורט למוח”

חומר הלימוד:

בכיתה י’ – מקבלים התלמידים רקע כללי בכימיה, נלמדים נושאים כגון: התפתחות התיאורה האטומית, שפת הכימאים, מודל האטום הגרעיני, סוגי חומרים ותכונותיהם, מוליכות חשמלית במתכות, קשרים כימיים במתכות ובחומרים יינים. חומרים מולקולאריים וחומרים אטומריים כמו זכוכית ויהלום.

הלימודים התיאורטיים נלמדים לאורך הלימודים בכיתות י”א ו- י”ב. בכיתה י”א נלמדים הנושאים: מבנה האטום, סוגי קשרים כימיים, מבנה של מולקולות, קשרים בין מולקולריים והשפעתם על תכונות חומרים, חמצון חיזור, סטכיומטריה, המצב הגזי, קביעת נוסחות, חומצות ובסיסים, טעם של כימיה, חלבונים, סוכרים, שומנים.

הלימודים הניסיוניים מתפרסים אף הם לאורך הלימודים בכיתות י”א, י”ב. התלמיד יבצע במהלך הלימודים בין 10-12 ניסויים במעבדה בנושאי הלימוד השונים. ניסויים אלו הם ברמת ניסויי חקר הדורשים רמה גבוהה של הבנה, יכולת ישום החומר הנלמד, עבודה עם כלים ומכשור עדין במעבדה. יחידת המעבדה דורשת כתיבת דו”חות מדעיים בהיקף חומר הלימוד והניסוי המבוצע. ניסויים ודוחות המעבדה יקנו יחידת לימוד אחת, שמשתכללת יחד עם הבחינה העיונית.

אופי הלימוד:

לימוד הכימיה מושתת על ארבעה דפוסי למידה עיקריים:

  • לימוד תיאורטי – במסגרת הלימודים בכיתה, מכיר התלמיד תיאוריות וחוקים ולומד לפתור בעיות שונות באמצעותם.
  • התלמיד יבצע ניסויים במעבדה בנושאי הלימוד השונים. כמו כן, המורה יביא הדגמות בנושאים שונים בפני הכיתה.
  • התלמיד ילמד לקרוא מאמרים מדעיים, לנתחם ולענות על שאלות מתוך המאמר.
  • תרגול – התלמיד נדרש להכין היטב את הנלמד בכיתה, תוך תרגול רב בכיתה ובבית, וכן תרגול מתוקשב בעזרת מחשב בבית ובמעבדה.

הכישורים הנדרשים:

  • תלמיד הבוחר במקצוע הכימיה כמקצוע לבגרות, חייב להיות בעל כושר ניתוח, כושר הפשטה ויכולת להקיש מנושא לנושא.
  • על התלמיד ללמוד מתמטיקה ברמה של 4 יח”ל או 5 יח”ל, להתמיד ולהקדיש ממרצו, ומאהבתו למקצוע הכימיה.